Czech English
ÚvodO násHorský vůdceKurzyMetodikaBlogKontaktNovinky (old)

2016201520142013201220112010200920082007Starší fotogalerie2017

Partneři
Reklama

16.7.2011 Tři dny super počasí

20110716_0009.jpgPo středečním humusu se ve čtvrtek počasí umoudřilo a tak bylo na práci spoustu jiného než aktualizovat web. Traverz Point Lachenal, Brevent, pokus o tři hory na Blanc, cesta Postrictome na Peigne a Contamine/Griso na Triangle du Tacul.

Ve čtvrtek ráno se scházím s vůdci z  Mountain-Guides Smilerem a Olwynem. Máme pět dánských kluků a cílem jsou tři hory na Blanc. Na lano si navazuju Alexe a Simona. Z Midi vedou naše kroky na Point Lachenal. Pro kluky je to po turistice na Aig. de Tour a tréninkovém dni na Grandes Montets první lezecká túra. Na třetím, hlavním vrcholu jsou nadšení a na chatu tak volíme místo chůze po ledovci hřebínek "Ladies ridge". Nad 4000 m je po středě bohužel hodně sněhu, takže na pátek dáváme naše šance na vrchol 50/50.

Cestou z Midi

Walker 14.7.2011

Hřeben Midi - Plan a výhled na východní část masivu

Midi

Na druhé věži Lachenalu

Cosmique a Midi z Lachenalu

Karavana

Alex a Simon na ladies ridge

Nejtěžší místo Ladies ridge

Večerní výhledy z terasy Cosmique

V pátek v jednu snídaně, před druhou odchod z chaty. Na plato je snih super tvrdy a zmrzlý, od úplňku světlo jak ve dne, kluci šlapou a tak jsme velmi rychle v čele kolony světlušek. Sníh se postupně mění a kolem 3950 m prošlapávám do půli lýtek a bystřím pozornost. Kondice kluků super, počasí excelentní, ale na Maudit bude určitě přes půl metru sněhu, který neměl čas slehnout. Velké dilema.

Nakonec se rozhodujeme zkusit do mauditu podívat. Dopředu se žene jeden z Italských guidů, tak ho necháváme a šlapeme svoje. Na konci traverzu a v začátku stoupání je sníh nad kolena, po krátké debatě s Olwynem se rozhodujeme otočit. Vím, že po nás řada lidí půjde nahoru v italových stopách, počasí je ideální i kondice kluků, ale nemám dobrý pocit z mnoha lidí na lavinezním svahu. Rozhodujeme se pro Mont Blanc du Tacul, kdy svítání na vrcholu je jedinečným zážitkem. Nicméně jedinečná je taky zima :-).

Z vrcholu sestupujeme poměrně rychle a na plato Valée Blanche se na sluníčku ohříváme a zvačujeme další varianty. Olwyn jde se svými kluky rovnou na Midi, Alex a Simon se rozhodují pro lezení hřebenem Cosmique. Úplně na pohodu jsme kolem čtvrt na jedenáct na vrcholu Midi a klusi tůru hodnotí, jako ře místy to bylo trochu "scary", ale úžasný zážitek. No a Blanc, ten počká.

Pro mně osobně to bylo zatím jedno z nejtěžších rozhodování zda v túře pokračovat nebo ne. Nakonec jsem se rozhodnul, podle vlastního uvážení a nikoli podle ostatních skupin. Prostě hlavním úkolem horského vůdce není dojít na vrchol, ale vrátit se s hosty v pořádku zpět do údolí, možná by vrchol prošel, možná ne, to už se nikdy nedovím. Nicméně to jak mé rozhodnutí a zvažování hodnotili mí starší a výrazně zkušenější kolegové, to potěšilo.

Pod vrcholem Taculu

Blanc a Maudit se zapadajícím měsícem

Světlušky pod vrcholem Taculu

Svítání nad východní částí masivu

Na vrcholu Taculu 4245 m

Na vrcholu Taculu

První slunce

Na hřebeni Cosmique

Alex a Simon v nejnáročnějších délkách

Kluci na vrcholu Midi

Lukin s Marťou se ve čtvrtek byli mrknout na bouldry v Col Montets a v pátek si vylezli nádherné cesty v jižní stěně Breventu - La Fin a Babylon a Poeme a Lou, obě cca 250 m, klasifikace 6c. Pokud hledáte pěkné dobře zajištěné lezení, rozhodně obě cesty stojí za vylezení.

Marťa při boulderingu v Col Montets

Lukin, bouldering v Col Montets

Pohoda na štandu, bouldering v Col Montets

Lukin v Fin a Babylon

Odpoledne na Brevent

Marťa v jižní stěně Breventu

Lukin ve Fin a Babylon, Brevent

V sobotu dává předpověď poslední pěkný den dobrého počasí, máme volno a tak se jde lézt. Lukin s Marťou na cestu Contamine/Griso na triangle du Tacul a nahoru na Tacul, Ervín se mnou na Gendarme Rouge du Peigne, cestu Postcriptome.

Nahoře vládnou excelentní podmínky, až do 3900 je super tvrdý firn, jen na hřebínku z Trianglu na vrchol je místy méně zpevněný sníh. Pro Marťu je to první velká horská túra a první čtyřtisícovka. Sestup rychlý a bez problému, takže na Midi místo turistiky po ledovci hřebenem Cosmic. Asi se tak začneme vracet na Midi pravidelně, je to zábavnější a někdy i rychlejší.

Marťa v Contamine-Grisoul, Mont Blanc du Tacul

Na vrcholu Taculu

Sestup z Taculu

Extrémní přeplaz Valée Blanche

Čekání ve frontě na Cosmique

S Ervínem pojímáme sobotu na pohodu. V klidu šlapeme pod západní stěnu Gendarmu du Peigne. Cestou postcriptome se slaňuje a tak ji mám z předchozích přelezů stěny dobře nahlédnutou. Pod stěnou strmý, tvrdý firn, takže mačky a motyka přijdou na své. První délky lezeme v pohorkách, protože je dost chladno. Do lezeček se přezouváme až na polici po cca 100 m lezení, kde začínají první těžší délky.

Pak už jen rajbasy, spáry a jeden excelentní komín. Cesta se moz nedá popsat, musí se zažít. Nicméně je to jednu z nejúžasnějších lezení, jaké jsem doposud v masivu zažil. zejména poslední délka v plné expozici, technické kroky na tření, dolez po živcových vyrostlicích ze zlatavé žuly...

Aiguilles Chamonix

první délky lezeme v pohorkách

Ero v prstové spárce čtvrté délky

Arete Migot

Místní guide ve Vaucherovi

Ero v první 6c délce

První náznaky zhoršení počasí nad Midi

Famózní komín ve středu cesty

Ero ve stěně

Výhled na Chamonix

Místní dvojka v levém dolezu Vauchera

Ero v poslední 6c+ délce

Poslední chyt cesty

Slanění cestou zpět

Přibližná linie cesty Postcriptome 450 m/6c+, Gendarm Rouge du Peigne - W face

Aktuální stav podmínek:

V masivu velmi dobré podmínky jak pro skálu (do 3500 m všechny expozice, nad 3500 jižní a jihozápadní expozice), mixy super - zejména od 3500 do 4000 m, nad 4000 mpoměrně hodně nesesedlého sněhu a bohužel dnes opět velmi silné srážky s možným krátkým vylepšením v pondělí, jinak až do středy nic moc, takže se bude stav asi hodně měnit.