Czech English
ÚvodO násHorský vůdceKurzyMetodikaBlogKontaktNovinky (old)

2016201520142013201220112010200920082007Starší fotogalerie2017

Partneři
Reklama

13. - 18.3.2012 Vysoké Tatry - oddílový výjezd

P2170111.JPGNa víkendové lezení s Petrem jsem plynule navázal zimní horoškolou našeho oddílu. Z Lokálky a zpřátelených lezců a skialpošů se nás letos postupně sešlo celkem dvatřicet lidí. Což z pohledu organizace ubytování byl docela mazec.

Po nedělo pondělním humusu je v úterý nádherně. Podmínka ve stěnách nahoře nic moc, ale pod 2000 m a v JZ orientovaných stěnách super. Vyrážíme do Ostrvy na cestu Dieška-Kocková. Pěkné mixy a skála, na sluníčku pak po pilířích dolézáme až nahoru.

Ve středu si dáváme skialpový den. Se Špekem a Martinem jdeme Širokým žlabem na Bašty, dolů do Mlynice, nahoru na Soliskové sedlo a dolů až na Štrbské. Po dobrém obídku sice ještě zvažujeme Patriu, ale nakonec se nám tak trochu nechce.

Ve čtvrtek je ráno plech, ale hodně fouká. Rozhodujeme se zkusit severní stěnu Malé Bašty. Ve žlabu vítr postupně zesiluje a fučí přímo do stěny. Za těchto podmínek plánovaná cesta nemá moc smyslu. Kluci se rozhodují dojít na Baštu aspoň hřebenem, já se rozhoduju pro sestup a výměnu lezení za lyže. Na lyžích kloužu z Popradského pod Škaredý žlab. Tvrdý firn ve stínu žlabu, ledové prahy ve střední části a perfektní alpská podmínka v horních strmých firnových polích, nádherná lehká cesta. Přes vrchol Patrie přecházím do sedla nad Skokom a na lyžích dolů na Popradské. V horní části trochu tvrdo, ale od půlky už super firn. Na Popradském lehký oběd a už zase lyže na nohách, výběh pod Tupou a Superkuloárem nahoru. Nejtěžší místo tak trochu oblézám po pilíři zleva, přeci jen lyže na zádech a skialpové boty na nohách nejsou do klíčového fleku, který je navíc úplně bez ledu ideální. Z vrcholu Tupé super sjezd až do kosovky, na pásech nahoru na Ostrvu a dolů na Popradské. Cca 2400 m dohromady.

V pátek vyrážíme s Oťasem a Tomáškem na průzkum severních dolin, jak to vypadá s lezeckou podmínkou. Popradské - Váha - přes Českou do Bielovodské. Sever Vysoké suchý, na lyže sníh perfektní, na lezení na prd. Zpátky se vracíme přes Kačí pleso a do Východné Železné brány to bereme přímo přes levý variant Škotských striků vlevo od Kačáka. Pěkné ledy a pak celkem dlouhé prošlapávání stopy v prašanu. Na bráně se od nás odděluje Tomášek a s Oťasem si dáváme ještě Vysokou. Sníh ve žlebu asi nebyl úplně 100% bezpečný, ale sjezd, sjezd až dolů na Popradské to byl rozhodně náramný.

Centrální žleb Vysoké

Na Českém plese

Sjezd z Váhy

Škotské striky

V Železné bráně

Ve žlebu ke Škotským strikům

V sobotu už s námi Tomášek nejde, takže vyrážíme s Oťasem sami. Východná Železná, dolů pod Litvorový žlab, nahoru na Litvorové sedlo, dolů do Velické. Sjezd se nám líbí, takže podjíždíme Tatrkovu feratu a do Gerlachovského sedla lezeme až od spodu Darmstadterem. S jednou motykou a hliníkovými mačkami celkem zábava. Do Batizovské musíme bohužel na kousek sundat lyže, práh v tetmajerově žlabu není vysněžený. Na Batizovské pleso daváme dlouhé oblouky a kluků, ktěří nám našlapali stopu v horní části žlebu je mi trochu líto, místy se při sestupu bez lyží  boří až po pás. Na Končistou to jdeme chvíli na lyžích, chvíli bez lyží a konečně jsem si jednou sjel druhý žlab Končisté, který vede z Priehyby. Tupá, dolů ke kosovce a Ostrva a na Popradské, to už jsou bonbónky za odměnu. Cca 2700 m.

Litorové sedlo

Sjezd Tupé

Sjezd z Gerlachovského sedla do Batizovské

Sjezd z Končisté

Sjezd  Tupé

Vysoká z Ostrvy

Výstup ze Štolské doliny na Tupou

V neděli hlásí dost teplo, takže v průběhu dne to bude zavánět základovkama. Krátce po sedmé už s Oťasem šlapeme na Žabí a dál na mačkách jižním svahem Žabí veže. V odstupu za námi ještě vyrazila Janča s Tomáškem. Na vrcholu to necháváme jen trochu odměknout a rychle dolů, přeci jen tahle strmina na sluníčku občas vypadne celkem ráda. Ostatní jdou ještě na Volí chrbát, no já už jedu dolů a krátce po desáté odjezd směrem domů.

V J stěně Žabí veže

Volia veža a Žabia Veža

Fakt vydařený týden. A Oťasovi dík za fotky a vůbec za perfektní spolulezlyžbu :-)